Één van de laatste dagen van vorig schooljaar stond in het teken van een bijzondere thema: de allereerste Neurodiversity Day op International School Delft (secondary). Het doel van deze dag was om bewustwording te creëren over neurodiversiteit en om te vieren hoe onze verschillen ons sterker en rijker maken als gemeenschap. Met een programma vol interactieve en informatieve activiteiten hebben zowel leerlingen als docenten veel geleerd en ervaren.

Introductie: Wat is neurodiversiteit?

De dag begon in de klas met een introductie over het thema. Via een presentatie genaamd “What is neurodiversity” maakten de leerlingen kennis met het begrip neurodiversiteit. De presentatie bevatte vragen die tot boeiende discussies leidden over hoe iedereen de wereld op zijn eigen unieke manier ervaart. Daarna deden de studenten in groepjes onderzoek naar neurodiversiteit en maakten ze creatieve digitale posters.

Filmvertoning: “Neurodivergent”

Een hoogtepunt van de dag was het kijken naar de korte documentaire “Neurodivergent”. In de film volgden we een 35-jarige filmstudente die, na de diagnose ADHD, haar verleden en toekomst onder de loep neemt. De film was een eyeopener voor veel studenten, vooral door de nadruk op hoe vrouwen vaak worden ondergediagnosticeerd. Na de film was er ruimte voor discussie. Veel leerlingen herkenden zichzelf of vrienden in de film, wat leidde tot openhartige gesprekken.

Interactieve Activiteiten: Zelf ervaren

Leerlingen kregen de kans om via zes interactieve activiteiten symptomen van neurodiversiteit te ervaren. Denk hierbij aan opdrachten waarbij het moeilijk was om zich te concentreren of om eenvoudige taken uit te voeren onder verstorende omstandigheden. Deze hands-on aanpak was zowel leerzaam als confronterend. Studenten gaven na afloop aan dat ze nu beter begrijpen hoe uitdagend sommige situaties kunnen zijn voor mensen met bijvoorbeeld ADHD of autisme.

Persoonlijke verhalen en paneldiscussie

In kleine groepen deelden leerlingenverhalen over hoe zij neurodiversiteit in hun eigen leven of omgeving hebben ervaren. Hier hebben de leerlingen filmpjes van gemaakt, die we hebben samengevoegd voor docenten om zo verhalen te horen van hun eigen leerlingen. Een belangrijke vraag die behandeld werd was hoe leerlingen zelf zouden willen dat ze ondersteund worden door school.

De dag werd afgesloten met een paneldiscussie, geleid door Student Support. In dit panel waren docenten, ouders, en leerlingen betrokken om een open gesprek te voeren over hun ervaring met neurodiversiteit. Het panel gaf studenten de kans om vragen te stellen en te leren van experts en ervaringsdeskundigen.

Een dag om niet te vergeten

De eerste Neurodiversity Day was een groot succes. Studenten waardeerden de combinatie van theorie, praktijk en persoonlijke verhalen, en velen gaven aan dat ze nu een beter begrip hebben van wat neurodiversiteit inhoudt. Het was een dag vol respect, empathie en verbondenheid.

Met deze positieve ervaring kijken we al uit naar een volgende editie van Neurodiversity Day, waarbij we wederom kunnen leren, vieren en inspireren!