AV1 gebruik op het CLD – Molenhuispad 

Op het CLD Molenhuispad zijn wij enthousiast over het gebruik van de AV1 en dat enthousiasme breng ik graag op jullie over. Op dit moment wordt de AV1 bij ons op school bij drie leerlingen ingezet. Alledrie de leerlingen hebben vanwege een medisch/psychisch ziektebeeld een verminderde belastbaarheid. Voor hen is het helpend dat zij in de bekende klassensetting thuis onderwijs kunnen volgen. Een van de gebruikers heb ik gevraagd een stuk te schrijven over de AV1.

J. heeft long-covid. J. komt op vaste momenten naar school en gebruikt ook op gezette tijden de AV1. J. zegt hierover het volgende: “Het contact met medeleerlingen is makkelijker geworden, ik voel mij meer onderdeel van de groep. Hierdoor is het ook laagdrempeliger voor mij om naar school te gaan, of juist thuis de les te volgen als ik moe ben. Ik heb een keuze” De moeder van J. ervaart dat er veel druk weggevallen is. “Voor mij als moeder valt er heel veel druk weg, omdat J.  veel meer lessen kán volgen, al dan niet op school. Medeleerlingen beseffen meer dat J. écht ziek is en en ze is zichtbaarder geworden in de groep. Medeleerlingen maken vaker leuke opmerkingen: “Fijn dat je er bent.” Als ze thuis de les volgt wordt ze welkom geheten door de docenten. Al met al veel positieve energie hierdoor.”  Als nadeel geeft J. aan dat het soms lastig is om het geluid goed te regelen, soms heel hard of juist te zacht.

Voor iedereen die twijfelt wil de moeder van J. zeggen: “Zeker aan te raden! Vooral voor het sociale proces en ook perspectief om het jaar voldoende af te sluiten. We zijn heel positief!” 

Als ondersteuningscoördinator zie ik veel voordelen. De les kan gevolgd worden via een app op de thuiszittende leerling hun telefoon. Voor leerlingen is dit de meest toegankelijke device. Met zijn 1 kilo gewicht is de AV1 ook geen log apparaat wat door de gangen heen gesleept moet worden. De leerling komt in de klas niet in beeld, maar kan wel interacteren door het inzetten van mimiek op de “robot”.

Naast deze positieve berichten zie ik als ondersteuningscoördinator twee uitdagingen. In het kader van het sociale proces bij deze leerlingen is het soms lastig om draagvlak te vinden voor de buddy’s die de AV1 willen/kunnen ophalen en meenemen naar de juiste les. De leerling is vaak al zo onttrokken aan het sociale proces, ook omdat je eerst andere interventies geprobeerd hebt voordat de AV1 ter sprake komt, dat er vaak minder binding is met de leerling. De andere uitdaging die ik zie is dat we binnen de school goed moeten kijken wie het organisatiestuk van de AV1 voor haar rekening neemt. Het aanvragen van de  AV1, zorgen dat hij verbonden is met de WiFi, het gebruik uitleggen en het regelen van de buddy’s. 

De AV1 kan op drie manieren ingezet worden: bruikleen bij het SWV VO Delflanden, bruikleen via www.mijn-bondgenoot.nl en door deze als school zelf aan te schaffen. 

Het aanschaffen doe je bij No Isolation www.noisolation.com . Simone Huisman, account manager bij No Isolation, heeft ook een stuk geschreven, dit kun je vinden onder deze link, daar staan ook haar contactgegevens.

Laura Coenen

Ondersteuningscoördinator op het CLD – Molenhuispad