Op 01 oktober 2024 vond de aftrap voor het nieuwe koersplan plaats met de directeuren van onze V(S)O-scholen en hun schoolbestuurders. Tijdens deze bijeenkomst werd de vernieuwde visie op samenwerking tussen onderwijs, zorg en gemeenten gepresenteerd, die we met elkaar, als een kompas, steeds ter hand nemen om al ons handelen op het gebied van passend en inclusiever onderwijs te toetsen.
Wat we in de komende beleidsperiode willen bereiken, wordt beschreven in onze nieuw geformuleerde visie op samenwerken. Bij al onze handelingen, activiteiten en inspanningen stellen we onszelf en elkaar steeds de vraag of datgene wat we doen, bijdraagt aan:
1. Alle jeugdigen zien en horen
Door gemeentelijke monitoring (leerplicht en jeugd) en inzet op schoolaanwezigheid is elke jeugdige in beeld. De vraag die we met elkaar bij elke jeugdige stellen, is: hoe is leren en ontwikkelen vormgegeven en gaat het goed met de jongere? Als er signalen zijn dat leren en ontwikkelen niet optimaal plaatsvindt, stagneert of niet werkt, gaan de samenwerkende partijen met elkaar in overleg over een beter passende context voor leren en ontwikkelen. Weten we het niet? Zijn er vragen over leren en ontwikkelen? Dat is menselijk, maar voor de jeugdige heel vervelend. We vragen actief na bij jeugdige en ouders hoe het gaat. En schakelen in de samenwerking (MDO en verder) om te bedenken wat nodig is. We brengen expertise en ontwikkelkracht bij elkaar als er iets moet gebeuren.
2. Elke jeugdige thuisnabij een inclusieve leer- en ontwikkelomgeving
Elke jeugdige verdient het om te leren en ontwikkelen naar vermogen. In principe op school en zo nodig thuis, bij de zorg/dagbesteding of op de leerwerkplek. Met een eigen leer- en ontwikkelpad, in een kleinere of grotere groep, met perspectief op hoe verder en uitgaande van de talenten van de jeugdige. Op een zo kort mogelijke afstand van huis, dicht in het eigen sociale netwerk.
3. Al lerende doen en al doende leren van en met elkaar
De basis op onze scholen is goed, de meeste jeugdigen zitten op de juiste plek. We bepalen geen stip aan de horizon, maar zijn op reis met een kompas in de hand en liggen elk moment op koers: alle jongeren zien en horen en elke jeugdige thuisnabij een inclusieve leer- en ontwikkelomgeving. We staan onszelf toe om al lerende te doen en al doende te leren. Experimenteren hoort erbij en wat WEL werkt gaan we vaker doen.
Vanaf oktober tot en met nu zijn we aan de slag om in werksessies met verschillende partijen (onderwijs, gemeenten, jeugdhulp, ondersteuningsplanraad), de koers ‘passend en inclusiever onderwijs’ voor de komende vier jaren verder uit te werken. Drie speerpunten staan centraal: een sterke ondersteuningsstructuur op elke school, iedereen doet mee: samen bouwen aan inclusieve leer- en ontwikkelomgevingen en soepele overgangen in doorgaande schoolloopbanen.
De conceptversie wordt in februari voorgelegd aan de raad van aangeslotenen en de raad van toezicht. Na het verwerken van hun laatste input, ligt het in de planning om eind maart 2025 samen met de directeuren en bestuurders het glas te heffen op ons nieuwe koersplan. April tot en met juni 2025 hebben we dan nog met elkaar om het formele circuit te doorlopen met gemeenten, OPR en Raad van Toezicht (RvT) en om, met de directeuren van de scholen, de vertaalslag te maken naar de respectievelijke schooljaarplannen en het jaarplan van het SWV.