Sinds enige tijd is er binnen het SWV een werkgroep digitale school. In de komende vier jaar streven we ernaar om digitaal onderwijs te integreren als een flexibele onderwijsvorm binnen het onderwijsaanbod op de aangesloten scholen en het OPDC. Dit omvat het ontwikkelen en/of organiseren van een digitale leeromgeving die toegankelijk is voor alle leerlingen met een aanpassing in de onderwijstijd. We willen deze leerlingen voorzien van gepersonaliseerde leerroutes, interactief lesmateriaal en structurele begeleiding op afstand, zodat zij optimaal kunnen groeien en hun leerdoelen bereiken. Ons doel is om hiermee bij te dragen aan gelijke onderwijskansen en duurzame onderwijskwaliteit.
De werkgroep bestaat uit Nico Hovius, Dominique Veldhof, Daphne de Heij, Jolijn Verduin, Judith Ossel en Ejay van Baaren en handelt in opdracht van (rapporteert aan) het Directieberaad van het SWV.
Een eerste opdracht was het opzetten van een doelgroepanalyse. Er is een vragenlijst uitgezet onder directeuren, ondersteuningscoördinatoren, leerplichtambtenaren en jongeren om zicht te krijgen op wat er in hun ogen belangrijk is bij de ontwikkeling van digitale ondersteuning. Een aantal directeuren geven aan nog geen uitgewerkte visie te hebben op digitaal onderwijs maar staan er onder de juiste voorwaarden zeker voor open. Enkele scholen hebben besloten geen digitaal onderwijs aan te bieden anders dan via een AV-robot in de klas. De meeste Oco’s geven aan dat er een heel kleine groep leerlingen gebruik van het digitale aanbod maakt, maar er zijn scholen waarbij dit wel 10% of meer is. Ze zien een toename in de vraag maar zetten kanttekening bij de effectiviteit van het aanbod.
De deelnemende leerplichtambtenaren (n=8) zijn van mening dat een flexibele interpretatie van de leerplichtwetgeving mogelijk is. Zij zien hun rol vooral als toezichthouder en vinden de vormgeving een verantwoordelijkheid van de scholen. Zij geven aan terughoudend te zijn met het aanbieden van digitale ondersteuning en zien het altijd als onderdeel van een maatwerkoplossing. Aandacht voor de sociale component wordt zeer belangrijk gevonden.
63% van de jongeren (n=35) geeft aan niet van het digitale aanbod gebruik te maken. Soms is dit omdat de school geen aanbod heeft, maar meestal is de reden dat ze eenvoudig weg niet weten of er een digitaal aanbod van school is. Vooral de leerlingen van het praktijkonderwijs geven aan geen behoefte te hebben aan digitale ondersteuning.
Onderstaande afbeeldingen geven nog enkele interessante meningen van jongeren weer.
Tot zover enkele resultaten uit de vragenlijst. In een volgende nieuwsbrief zal iets meer staan over de besteding van de landelijke subsidie m.b.t digitaal onderwijs. Het voornemen van de penvoerder is schooljaar 25-26 te starten met een regionale digitale school. Ook zal tegen die tijd het koersplan 2025-2029 van het SWV afgerond zijn en de ambities op het vlak van digitale ondersteuning voor minder belastbare leerlingen zullen hierin een plek hebben.